Старовинні єврейські цвинтарі Львівщини

Мандруючи цього року по Західній Україні, ми майже з кожного виїзду привозили фото маловідомих іудейських пам’яток: будинків, синагог, пам’ятних дошок, меморіалів та цвинтарів.
Єврейські місця можуть стати особливою темою для історичних подорожей, а цвинтарі-кіркути навіть сьогодні виглядають вражаюче. Між тим, не дуже багато людей знають про них, а потрапивши не розуміють ні написів на ідиш та івриті, ні семантики кам’яної пластики. 

Кожен єврейський надгробок (мацева) – це витвір мистецтва, який у несе собі прихований зміст. Заборона у юдаїзмі на зображення людей створила поле для символізму, а цитування священних текстів у багатьох випадках замінило епітафії. Ми обрали кілька найвиразніших прикладів та пропонуємо поринути у неймовірний світ маловідомих пам’яток України.

Три кіркути дорогою на Івано-Франківськ

Почнемо з трьох цвинтарів, які ви ймовірніше за все ви побачите, мандруючи популярними туристичними маршрутами.

Перший з них – у Рогатині, місті на Опіллі, де народилася відома Роксолана, дружина султану Османської імперії. Колись ми вже писали про музеї, дерев’яні храми та фортеці Опілля, згадували, серед іншого, і єврейський цвинтар, що знаходиться на сусідньому пагорбі з християнським, біля Михайлівської церкви. Тут пам’ятники зазнали великих ушкоджень, багато плит розбито і майже жодна на залишилася на своєму первинному місці.

Другий, Старосамбірський кіркут — один з найстаріших в Україні єврейських цвинтарів. Розташований біля південної околиці міста, при автошляху Н13 Старий Самбір — Турка. Виник у середині XVI ст.; був відреставрований у 1998–2001 рр. за ініціативою і на кошти уродженця Старого Самбіра Джека Ґарднера. Зараз занесен у 15 наукових центрів та музеїв юдаїки. Сюди варто завітати дорогою на Закарпаття, тим більш кіркут знаходиться просто біля дороги.

Ланей, а часом і єдинорогів, зображали на надгробках дівчат, вони символізували чистоту похованої.

Для тих, хто мандрує домонгольськими місцями давнього Галича на заході, можна познайомитися з музеєм караїмів у Галичі, дізнатися про історію громади та зазирнути на караїмське кладовище у селі поруч,  яке колись називалося “Галич за Луквою”. З холма відкривається гарний вид на княже місто. Останній раз ми бачили караїмський цвинтар у Бахчисараї років з 10 тому і на відміну від нього кладовище у Залукві дуже добре збережене.

Багато барельєфів з грифонами: фантастичними тваринами з тілом лева та крилами орла. Вони, переважно, символізують стражів-охоронців.

 

Найстаріший єврейський цвинтар – у Буську

Найвідоміший та найдавніший єврейський некрополь розташований у Празі. Там, наразі, найстаріше поховання датується 1439 роком. 50 км від Львова у бок Києва – і ми у Буську, кіркут якого лише на 80 років молодше празького.

Перші єврейські поселення з’явилися у Буську ще у середині XV ст. На найстарішій плиті 1520 р. написано епітафію “Отримав прикрасу замість пороху. Тут похована людина ввічлива, пан Єгуда, син пана Якова, званого Юдою. Помер у вівторок 5-го кіслева у році 5281 року від створення світу (23 листопада 1520 року). У вузлі життя нехай його душа буде пов’язана із душами Авраама, Ісаака , Якова і усіх боголюбивих людей.”

Леви у юдейській традиції уособлюють єврейський народ та коліно Ієгуди. Тому це одно з найпопулярніших зображень на мацевах.

 

Найбільший єврейський цвинтар в Україні: Броди

І на останнє найвражаюче місце – Броди, місто у 100 км від Львіва. Прямуйте  трасою Е40 далі у бік Києва, залишив позаду Буськ, замок Олесько, поворот на Підгірці.

Про Броди свого часу писали Бальзак та Франко, кілька років тому ми відвідували там стару синагогу, але про один з найбільших у Європі цвинтарів не мали гадки. Тим цікавіше було почути про нього та приїхати саме сюди і на кілька довгих годин. Новий юдейський цвинтар діяв понад 110 років аж до часів Голокосту, він займає 10 га і це вражає. Зараз там нараховується більше 9700 поховань, вцілілих мацев та їх уламків, з них цілих неушкоджених стел — 5477.

Місцями надгробне каміння розташовано дуже близько одне до одного і це справляє особливе враження!

Надгробки одружених жінок час від часу прикрашали пташками, бо пташка – символ домашнього гніздечка.  А от орел – символ бога, він буває одноголовим та двоголовим, як дуалістична сущность Творця, який водночас і Любов, в Суд.

І останнє – про символ складених особливим чином рук, як на першому фото у нашій статті. Це, так зване, благословення коенів, саме таким жестом вони благословляли народ. Коени – юдейські священники з роду нащадків Ааарона.

Залишити відповідь