Чи знаєте ви, чому здебільшого оглядові екскурсії містами та музеями такі нудні та пересичені датами та фактами, які важко запам’ятати? А гіди, що їх проводять, виглядають, здебільшого, затурканими та наче промовляють завчений текст? Крім банальностей на кшталт «маленька зарплата / велика завантаженість» є моменти, про які пересічний турист не здогадується, наприклад «Положення про порядок видачі дозволів на право здійснення туристичного супроводу фахівцями туристичного супроводу», яке було спростовано лише у квітні 2014.
Що це було? Розповідаю.
Екскурсійна діяльність до 25.04.2014 року, коли було внесено зміни до Закону України «Про туризм» та, відповідно, скасовано видачу дозволів фахівцям на право здійснення туристичного супроводу, що раніше потребувало ліцензування. Отримувати за свої кошти якісний та досконалий продукт або послугу – природне бажання. У ЄС є стандарти та норми для туристичної діяльності, а у нас їх скасовано, і зараз кожен, хто має бажання, може проводити екскурсії як йому заманеться. На мій погляд, ця ситуація має певні мінуси, але плюсів на сучасному етапі набагато більше. Ось чому.
Стандарт оглядової екскурсії – 3 години, автобусної – 4-5. За цей час навіть дуже зацікавлена людина, яка не має суттєвої бази щодо теми екскурсії (наприклад, історія будь якого облцентру України крім топових Києва-Львова-Одеси) спроможна запам’ятати 2-3 дати та 2-3 нових імені, якщо отримає історичний, культурний, урбаністичний, будь-який ще контекст та багаторазове повторення. Але це можливо та доцільно лише у тематичній екскурсії.
Раніше ми мали у галузі справжній «дозвільний диктат». В усіх регіонах були відповідні акредитаційні комісії при місцевих органах самоврядування. Крім ознайомлення з методологією екскурсійної діяльності (це насправді корисна інформація, яку можна отримати на спеціальних курсах або, наприклад, у численних відкритих джерелах в інтернеті), для отримання ліцензії, претендент мав надати текст оглядової екскурсії комісії (теж не смертельно, так?), а потім дотримуватися затвердженого варіанта та маршруту. І ось тут ми, несподівано, отримуємо відповідь на питання, які ставили на початку цього тексту. З власного досвіду гіда скажу: ліцензована оглядова екскурсія та зацікавлений у неї контингент – це рідко поєднувані елементи. Така екскурсія насичена датами-назвами-іменами, навіть академічними знаннями трохи більше, ніж цілком. Безумовно, вона може бути дуже насиченою та методичного досконалою, але здебільшого рядовий користувач її не потребує.
Нами було проведено дослідження серед користувачів сайту UA-TRAVELS, це здебільшого люди 25-45 років, що подорожують Україною та світом регулярно, кілька разів на рік, самостійно. За якими критеріями така людина обираєте гіда або тур, коли на це буде потреба? 88% головним критерієм визначили цікаву тему екскурсії або туру, 80% рекомендації особистих знайомих, 71% звернуть увагу на сайт з детальною інформацією про тур, а 61% звернуться до блогу гіда, щоб ознайомитися з його особистістю та цінностями.
Майже нікого (від 0 до 4% респондентів) не цікавлять державні сертифікати, нагороди, тренінги та курси, які має / відвідав гід, в якого нецікава тема екскурсії, що не має особистих рекомендацій та не вміє чи не бажає дати детальну інформацію про свій продукт у Інтернеті, не позиціонує себе як персональний бренд та не вміє зацікавити аудиторію ще до зустрічі з ним. Це, безумовно, серйозний виклик тим, хто по цей час орієнтується на стандарти часів, що минули. Тим, хто не пропонує аудиторії альтернатив оглядовим екскурсіям за стандартними парадними маршрутами. Хто не користується унікальною можливістю часу: дати користувачу те, що він насправді потребує – емоцію.
Тут мала б бути наша реклама, але ні 😉 Ось вам ДІЙСНО корисні лінки для подорожей Україною, там є посилання тих, хто робить власний туристичний продукт та достойно представляє його у мережі. І, звичайно, чекаємо на ваші коментарі, рекомендації та відгуки про власний досвід по темі.