Що не знає пасажир Укрзалізниці про свої права?

Усі, хто любить подорожувати Україною, мають на серці кілька історій про мандрівку потягом, які важко розповідати в оточенні інтелігенції, хворих старших родичів і  малих дітей. Особливо ближче до ночі — вона й так темна та повна жахів. Але ось знов наближається відпустка, свята, канікули, відрядження — і майже всі, хто зарікався минулого разу, приречено відкривають форму «купити квиток» на сайті, важко зітхають і готуються долати та потерпати.

Абетка пасажира — закон «Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України». Без паніки! Із 9 сторінок Закону лише 4 стосується пасажироперевезень, і це той випадок, коли нічого кращого за першоджерело не існує. Але якщо сприймати ділову мову важко, йдіть на сайт ентузіастів ПОЇЗДка, там проаналізовано за розділами майже всі випадки, які трапляються з нами в дорозі найчастіше.

Ось кілька порад і лайфхаків, що відкрили нам новий дивний світ пасажира-з-правами, про які зазвичай невідомо або незрозуміло, як їх відстоювати.

 

Туалет на вокзалі

Більшість починає розповідь про невідомі послуги з права «виїхати раніше терміну», але насправді частіше за все перша проблема спіткає ще до виїзду — пошук вокзального туалету та 2 грн. на нього. Усі інші потреби здаються дрібними в цю хвилину, але варто пам’ятати: туалет на вокзалах для пасажирів безкоштовний. При пред’явленні квитка з вас не повинні стягувати плату за відвідування туалетів за шляхом прямування поїзда.

 

Помилки в даних, указаних у квитках

Припустимо в документах, що посвідчують особу пасажира, мати до трьох розбіжностей (включно) з даними, зазначеними у квитку. Не зовсім зрозуміло? Було б чотири — Іванов міг би вільно їхати замість Петрова, але ні. Отже, при оформленні квитка — без фанатизму, але уважніше!

 

Температура у вагоні

Мій улюблений пункт, тому зараз будуть цифри та прямі посилання. У доброму сенсі.

Отже, згідно з пп. 3.6, 3.11, 3.13 (абзац 2) Державних санітарних правил і норм гігієни транспорту «на шляху прямування, а також під час подачі поїзда на посадку в зимовий час і перехідний період температура повітря у вагонах усіх типів повинна бути на рівні +20 °С +/-2 °С, а влітку +24 °С +/-2 °С (тільки в вагонах, де є кондиціонери). У вагонах із автоматичним включенням вентиляції або з устаткуванням для кондиціонування повітря, вентиляція повинна вмикатися автоматично в залежності від температури повітря у вагоні». Згідно з правилами перевезення пасажирів: п. 1.4. Працівники залізниць і суб’єктів господарювання повинні … уживати заходів із метою усунення недоліків у обслуговуванні громадян незалежно від того, за яких обставин та з чиєї вини вони виникли. п. 8.32 У разі виявлення технічної несправності вагона … начальник поїзда повинен розмістити пасажирів на вільні місця у вагонах цього ж поїзда, у тому числі й у вагонах вищої категорії. Згідно з п. 2.17. (абзац 2) Державних санітарних правил і норм гігієни транспорту вагони, які мають незадовільний санітарний стан або з неусуненими недоліками, включати в пасажирський поїзд забороняється.

Алгоритм дій такий:

  1. Викликаєте провідника та розповідаєте йому, у чому полягає сутність ваших претензій. Разом із тим, можете просити перемістити вас на місце, де не буде дути / до іншого вагону, що відповідає нормам.
  2. У випадку, якщо він відмовляється усувати порушення — вимагаєте викликати начальника потяга з книгою скарг, куди це все записуєте, або разом із начальником приходите до взаємопорозуміння. Після приїзду до пункту призначення варто зробити звернення на гарячу лінію УЗ.

 

Сервіс у вагоні

Постіль буває: у негерметичному пакеті, волога, сіра, з плямами тощо. Алгоритм дій однаковий: відразу повернути та попросити заміну. «Нам таку видали», — повідомлення про порушення вище й вище. А ще провідник має допомогти застелити ліжко, якщо ви людина з обмеженими можливостями, хвора або літня людина,  ви їдете з малими дітьми. Та самостійно збирати не раніше ніж за 30 хвилин до прибуття.

Вода у вагоні має а) бути, б) постійно, в) питна теж, г) безкоштовно, д) кип’ячена охолоджена та окріп. Це регулюється також санітарними нормами та правилами. Тобто ви можете за бажанням купувати пляшкову воду та готовий чай-каву, а можете й ні. Склянку та ложку для приготування власного напою теж має видати провідник.

Розетки та електроприводи в час буму електронних девайсів — суцільна проблема. Розетка має бути в наявності та працювати, але технічно необов’язково струм, що туди подається, не зашкодить вашому айфону. А ось розігріти ваш бутерброд і покласти йогурт у холодильник на час подорожі провідник також зобов’язаний. Там є миле уточнення про «якщо в холодильнику є вільне місце», тобто всі 5 київських тортів можуть не вміститися. Але важливі ліки та дитяче харчування — легко.

Багаж не має заважати пересуванню всередині вагону або купе, але при однаковій вартості  квитка пріоритет у використанні нижнього місця для ручної поклажі має пасажир, який їде на нижній полиці, а верхнього місця — пасажир, який має квиток на верхню полицю.

 

Термін дії квитка та несподіванки в подорожі

А ось це, я впевнена, зовсім мало хто використовує, бо навіть уявити важко — «а що, можна було?».

Можна замінити квиток на потяг, який відправляється раніше. Максимум за 24 години до відправлення того рейсу, яким ви хочете їхати, але сам факт! І якщо новий проїзний документ коштує дешевше, вам повернуть різницю, і, навпаки, ви доплатите за дорожчий квиток.

Можна отримати безкоштовний квиток на наступний потяг, якщо до пункту пересадки ви запізнилися через те, що запізнився ваш потяг, або його взагалі скасували. От коли літаки не потрапляють на стикування та вирішують питання з продовженням подорожі, нас це не дивує, а коли поїзди — вау. Так ось, тут ще легше, бо якщо в авіакомпаній можуть буди різні умови, то з Укрзалізницею все однозначно — вам винні той безкоштовний квиток.

Можна зробити зупинку на шляху прямування з продовженням терміну дії квитка. Не більше ніж на 10 діб, але це все одно круто! Для цього вам потрібно пред’явити свій квиток у касі на станції зупинки для поставлення на ньому позначки про зупинку протягом години з моменту прибуття на станцію вашого поїзда.  Позначку «Зупинка з продовженням терміну дійсності квитка» може поставити черговий по вокзалу, начальник станції або начальник вокзалу. А при відновленні подорожі потрібно буде сплатити лише вартість плацкарти квитка, це зовсім невелика сума на тлі інших зборів. При пред’явленні медичної довідки термін зупинки може збільшитися. До речі, так можна зовсім припинити поїздку, отримавши назад певну кількість грошей, але зовсім невелику, теж ураховуючи лише вартість плацкарти.

Можете сісти в потяг без квитка, якщо не встигли придбати його в касі. Треба підійти до штабного вагону та отримати дозвіл начальника потягу. Квиток вам оформлять у вагоні впродовж години, штраф не стягується. Іншій випадок офіційного безквиткового проїзду — ваш квиток залишився у провожаючого (або дома, будемо відверті). У цьому випадку ви маєте право 4 години від відправлення їхати на своєму місці, а провожаючий у той час звертається до начальника станції та показує йому квиток. Начальник телеграмою (о це дивовижне ХХІ століття та час Інтернету!) повідомить начальника потягу, і вам переоформлять квиток на її підставі. А от якщо цього не станеться, пасажир буде вважатися «зайцем», заплатить штраф і вимушений буде покинути потяг або придбати новий квиток за повну ціну.

Можете проспати свою станцію. Ну тобто ви завжди це могли зробити, але зараз будете знати, що це сумний, але не жахливий випадок, бо провідник мав потурбуватися, щоб цього не сталося.  Отже ви безкоштовно можете їхати до наступної станції, а провідник тим часом складає акт зі штампом начальника поїзда. Цей акт дозволяє пасажиру повернутися до станції призначення безкоштовно. Якщо акт не було зроблено (наприклад, не встигли), ви оплачуєте проїзд, але можете повернути гроші, написавши заяву на станції, куди потрапили з провини залізниці.

Поскаржитися на обслуговування в потягах чи на вокзалах можна за допомогою сайту Укрзалізниці. Телефон гарячої лінії 0?800?50?31?11, а в розділі «Якість і сервіс» є форма для електронного листа на адресу service@uz.gov.ua Офіційний запит має буди підписаний вашими прізвищем, ім’ям та контактними даними. Корисно зазначити дату події, номер поїзда, вагона, прізвище провідника та начальника поїзда.

Що не знає пасажир Укрзалізниці про свої права? обновлено: Травень 23, 2017 автором: Patteran

Залишити відповідь